В останній день січня відбулася 39-та сесія районної ради.
Її розпочали з прийняття рішення, яким підтримали звернення депутатів облради та направили своє власне звернення до Президента, Кабміну, Верховної Ради України. Йдеться про пропозицію внесення змін до певних законодавчих актів, якими регулюються міжбюджетні відносини та механізм наповнення місцевих бюджетів, адже нинішні нововведення не сприяють виконанню бюджетних прогнозів.
Потім депутати встановили вартість харчування дітей в школах та садках. Вона відтепер становить:
в дитсадках району та в дошкільному підрозділі Первомайського НВК: для дітей віком від 1,5 до 3 років – 12.00 грн. (сільська місцевість: за рахунок бюджету – 7.20 грн., за рахунок батьківських коштів – 4.80 грн.; міська місцевість: за рахунок бюджету – 4.80 грн., за рахунок батьківських коштів – 7.20 грн.); а для дітей віком від 3 до 6 (7) років – 14.00 грн. (відповідно сільська місцевість - 8.40 грн. та 5.60 грн.; та 5.60 грн. та 8.40 грн.). Також у літній оздоровчий період з 1 червня по 31 серпня вартість харчування має збільшитись на 10 відсотків для придбання свіжих овочів та фруктів.
Вартість харчування в день на одного учня 1-4 класів, однієї дитини пільгової категорії в школах району становить 7.00 грн., а для вихованців Раївської СЗШ-інтернату, які знаходяться на цілодобовому перебуванні - 25.00 грн. в день.
Зміни до комплексної програми розвитку освіти на 2013-2015 роки, які затвердила сесія, передбачають фінансування в цьому році реорганізації Дерезуватської СЗШ у НВК та капітальний ремонт дитячого садка в с. Старовишневецьке.
Два наступних питання стосувалися безпосередньо діяльності районної ради. Було вирішено затвердити структуру виконавчого апарату райради на рівні минулого та встановити на 2015 рік голові та заступнику голови районної ради надбавку за високі досягнення у праці в розмірі 50% від посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та вислугу років.
Преміювання цих посадових осіб здійснюється в розмірі 25% посадового окладу щомісячно. Як пояснив голова райради Юрій Мартиненко, всі ці надбавки та премії входять до складу зарплати так, як і для інших працівників. Різниця в тому, що зарплати підлеглих своїм розпорядженням затверджує сам голова, а розмір його доходів має підтвердити сесія.
Основними питаннями, безумовно, стали прийняття бюджету та програми соціально-економічного розвитку. Цього року прогнозується певне зменшення показника середньої зарплати. Як пояснив Юрій Мартиненко, минулого року Синельниківщина була лідером в цьому питанні, і всі великі сільгосппідприємства вели «білу» бухгалтерію.
Сьогодні ж умови оподаткування можуть загнати роботодавців в «тінь», тому й не дуже оптимістичні очікування щодо зростання доходів.
Депутат Андрій Усов під час обговорення зауважив, що переведення багатьох об’єктів соціальної сфери на альтернативне паливо, на якому зараз багато наголошується, не означає, що мають бути занедбані й зруйновані газові котли, оскільки завтра ми можемо повернутися саме до газового опалення. Юрій Мартиненко запевнив, що саме так і має бути, і все діюче на сьогодні газове обладнання буде збережено в робочому стані.
При розгляді бюджету наголосили на тому, що цього року з державного та обласного бюджету фінансування відповідно залізничної та центральної районної лікарень повертаються до місцевого. Додаючи центр первинної медико-санітарної допомоги, відтепер район утримуватиме три установи охорони здоров’я.
Депутат Георгій Колпак говорив про сплату податку по доходах фізичних осіб одноосібниками, про те, що вони не декларують стовідсотково доходи, а їх землі між тим складають практично половину ріллі району. Тому він вважає, що сільські та селищні голови мають більш наполегливо працювати в цьому напрямі.
Звичайно, говорили й про найбільш хвилююче питання сьогодення – ситуацію на сході. В.о. голови райдержадміністрації Костянтин Кравченко зазначив, що сьогодні сільгосппрацівники вже не мають пільг щодо мобілізації, тому всі без виключення, і працівники, і керівники, отримавши повістки, мають з’явитися до військкомату. А голова С(Ф)Г «Анастасія» Андрій Усов запропонував своїм колегам безробітних чоловіків, яких мобілізують до військових частин, оформляти на роботу і сплачувати їм середню зарплату. На підтримку захисників держави не можна шкодувати грошей, переконаний Андрій Петрович.
Говорили про допомогу нашим землякам, які беруть участь в АТО. Знову ж таки, домовленість щодо сплати 3 гривень з гектару на потреби армії, яка існує в районі, виконується переважно великими сільгосппідприємствами. Тому деяким сільським радам було знов вказано на необхідність активізувати роботу з одноосібниками. А от миролюбівці, наприклад, цього разу не перераховуватимуть гроші до загального фонду підтримки бійців, оскільки всі кошти спрямують на допомогу у протезуванні пораненого в АТО земляка Олексія Мороза.
За лаштунками
Але щоб так гладенько пройти сесії, напередодні її проведення довелось гарненько „почубитись” під час проведення колегії РДА спільно з засіданнями постійних комісій.
Спочатку бюджетні „баталії” розгорнулись навколо фінансування районної медицини. Камінь спотикання – залізнична лікарня, яка з нинішнього року перейшла на фінансування з районного бюджету. Головний лікар ЦРЛ Петро Довгань розкрив деякі „секрети” життя попередніх трьох років перебування на обласному бюджеті. Секрети невтішні – за цей час ні копійки не було вкладено в оновлення обладнання, а всі придбання здійснювались виключно за рахунок залучених коштів. (Мабуть, і тих „добровільних внесків” у фонди відділень та кабінетів, до яких так неодно-значно ставляться хворі). Не були оцінені усі попередні старання головного лікаря щодо впро-
вадження енергозберігаючих заходів, бо до всіх лікарень застосували принцип зрівняйлівки. І ті, хто кошти не економив, отримав так само, як і синельниківці. Не стало більше і ліків. Тому ми можемо озвучити те, про що скромно промовчав Петро Васильович – обласний експеримент з реформування медицини виявився не чим іншим, ніж піаром для минулого керівництва області на шляху до кабміну.
Що ж очікує нашу медицину сьогодні з переходом на місцевий бюджет? Недофінансування в розмірі 5,5 мільйонів гривень, бо тепер бюджетний пиріг треба ділити між трьома медустановами: ЦРЛ, центром первинної медицини та залізничною лікарнею. Хоча заявлені 7 тисяч пацієнтів цієї лікарні і профінансовані по 600 гривень на кожного є, на думку Петра Васильовича, досить сумнівними, оскільки ЦРЛ обслуговує усіх мешканців міста та району. А її 50 койко-місць є тотожними невикористаним у ЦРЛ, і 60 проведених за рік операцій при фінансуванні двадцяти койко-місць у хірургічному відділенні не можна вважати ефективним використанням коштів. Чи хтось думає по-іншому?
Тому, як зазначив голова райради Юрій Мартиненко, нам не уникнути реформування медичної мережі. Однак статись це може тільки після того, як Кабмін передасть приміщення залізничної лікарні у власність міста, а район візьме його у користування. То ж щонайменше півроку існуватимуть усі три медустанови.
А далі? Як казав полякам в костромських болотах Сусанін – не знаю. Все залежить від того, яка схема буде обрана для адмінреформи. Якщо за базу територіальної одиниці буде взята чисельність населення 72 тисячі, то є шанс об’єднання району з Синельниковим і вищезгаданий план розвитку медицини спрацює. Коли ж за базу визначать 360 тисяч населення, то на всю область лишиться не більше п’яти районів і наслідків та меж такого переділу ніхто навіть уявити не може.
Другим чинником, який призвів до жвавої дискусії присутніх на колегії, став виступ голови ради сільгоспвиробників району Георгія Колпака. Лейтмотивом його промови стала вимога справедливості у питанні сплати податків усіма суб’єктами господарювання. На сьогодні ж склалась така колізія у законодавстві, що одноосібники фактично випали з системи оподаткування. Цією шпариною окремі сільгоспвиробники почали прикривати приховану оренду, умисно не оформляючи і не реєструючи договори на земельні паї. В результаті 61 тисяча гектарів орної землі із наявних в районі 124 тисяч гектарів перекочувала в розряд одноосібної. В результаті, коли фермерські господарства сплачують з гектара лише фіксованого та прибуткового податку з суми оренди 150-200 гривень, одноосібник 10-20 гривень. А коли порахувати всі нарахування, то район недоотримує в рік близько 21 мільйона гривень.
Якщо ситуація не буде змінена, то це призведе до поступового розмивання великотоварних господарств у бік одноосібництва. Як наслідок – зниження надходжень до місцевих бюджетів, руйнація інфраструктури села, закриття клубів, садочків, шкіл і в кінцевому підсумку – зникнення з карти району самих сіл. Про це говорили також керівники сільгосппідприємств Андрій Усов, Костянтин Меренчук та інші.
Ще одна проблема виникла після відміни фіксованого сільгоспподатку і переведення аграріїв на загальне оподаткування 4 групи – потреба фінансувати пенсії своїм працівникам пільгової категорії (механізаторам, тваринникам, зварювальникам і.т.д) при їх достроковому виході на пенсію. Знову держава переклала свої проблеми на плечі селян, хоча всі пенсійні внески за кожного працівника фермерські господарства сплачують регулярно. При цьому існує ще один нюанс – якщо людина пішла на дострокову пенсію з колишнього колгоспу, а нинішнє СФГ, ТОВ чи КСП не є його правонаступником, вона практично опиняється без пенсії. То де ж справедливість?
Закликав Георгій Колпак також відгукнутись на заклики прем’єра та президента максимально економити кошти. І почати з чиновницького апарату, у чому його підтримала частина присутніх в залі. Наприклад, переглянути штат райради і доцільність посади радника голови ради, збереження кількості методистів у райво при скороченні кількості шкіл. Депутат Віктор Пасько взагалі закликав до кардинальних заходів – ліквідувати збиткові сільради. Пропонувалось також змінити принцип виплати премії за значні досягнення у роботі голові та заступнику голови райради авансом на увесь рік, а робити це за результатами роботи кожного кварталу. Однак такі пропозиції, як нам здалося, районним чиновникам не сподобались, бо пізніше на сесії враховані не були.
То ж районний бюджет маємо такий:
Обсяг дохідної частини загального фонду районного бюджету (без урахування трансфертів з державного бюджету) на 2015 рік, становить 20350,1 тис. грн.
Враховано наступні показники витрат на оплату праці:
- прогнозний фонд оплати праці найманих працівників по району у сумі – 135,4 млн. грн., що на 2,1% перевищує показник 2014 року;
- підвищення протягом року мінімальної заробітної плати з 1 січня 1218 грн., 1 грудня - 1378 гривня;
- прогнозне підвищення середньомісячної заробітної плати працівників району на 2,1 відсотка (з 2662,9 грн. у 2014 році до 2720,0 грн. у 2015 році);
У цілому надходження до районного бюджету податку на доходи фізичних осіб у 2015 році прогнозуються в обсязі 20249,1 тис. грн., що у співставних умовах на 3,3 відсотка більше ніж у 2014 році.
На утримання районної ради в бюджеті на 2015 рік враховано видатки в сумі 1657,000 тис. грн. (в тому числі на погашення кредиторської заборгованості – 7,28626 тис. грн.).
На заробітну плату з нарахуваннями планується направити кошти в сумі 1258,390 тис. грн. Штатна чисельність районної ради становить 25 шт. од.
На оплату комунальних послуг та енергоносіїв передбачається направити кошти в сумі 169,481 тис. грн., що забезпечить в повному обсязі оплату за спожиті енергоносії.
На інші статті видатків планується затвердити асигнування в сумі 229,129 тис. грн.
На висвітлення діяльності відповідно до Закону України плануються асигнування в сумі 28,500 тис. грн.
По спеціальному фонду плануються надходження коштів по коду доходів 25010300 ”Плата за оренду майна бюджетних установ” у сумі 7500 тис. грн. Видатки планується направити на придбання предметів, матеріалів, обладнання та інвентаря.
Обсяг коштів на утримання 30 установ по галузі “Освіта” в 2015 році становить по загальному фонду 52637,833 тис. грн., в тому числі за рахунок освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам в сумі 47609,300 тис. грн. та іншої додаткової дотації з обласного бюджету – 1420,165 тис. грн. В бюджеті на 2015 рік заплановано кошти на погашення кредиторської заборгованості за 2014 рік в сумі 950,565 тис. грн.
Загальна чисельність працівників освіти становить 946,16 штатних одиниць, в тому числі: педагогічного персоналу – 577,15 шт. од., спеціалістів – 86,15 шт. од., робітників - 282,86 шт. од.
По розрахунках головного розпорядника коштів (районний відділ освіти) видатки на заробітну плату з нарахуваннями плануються в обсязі 37938,673 тис. грн.
На охорону здоров’я загальна сума коштів, передбачених на 2015 рік по загальному фонду бюджету, становить 45067,000 тис. грн., в тому числі за рахунок медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам – 44706,600 тис. грн. та іншої додаткової дотації з обласного бюджету – 324,268 тис. грн. В бюджеті на 2015 рік заплановано кошти на погашення кредиторської заборгованості за 2014 рік в сумі 360,400 тис. грн.
На заробітну плату з нарахуваннями заплановано кошти в сумі 34055,617 тис. грн. Штатна чисельність становить 1060,75 штатних одиниць.
На медикаменти та перев’язувальні матеріали планується направити кошти на загальну суму 2119,308 тис. грн. На продукти харчування плануються кошти в сумі 696,325 тис. грн.
На утримання центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді у 2015 році передбачаються кошти в сумі 190,600 тис. грн.
На утримання територіального центру соціального обслуговування одиноких непрацездатних громадян у 2015 році планується направити кошти у сумі 2450 тис. грн., в т.ч. за рахунок коштів іншої додаткової дотації з обласного бюджету 257 тис. грн. (для забезпечення заробітної плати з нарахуваннями).
Обсяг коштів на утримання закладів культури в 2015 році, згідно з пропозиціями головного розпорядника коштів становить 2182,400 тис. грн., в т.ч. на погашення кредиторської заборгованості – 30,83291 тис. грн. На заробітну плату з нарахуваннями працівникам культури планується направити кошти в сумі 1853,729 тис. грн.
Видатки на утримання дитячо-юнацької спортивної школи у 2015 році плануються в обсязі 400 тис. грн., в тому числі видатки на заробітну плату з нарахуваннями складають 362,055 тис. грн.
Як ми уже зазначали вище, ці цифри мало кого задовольнили, тому голова райради Юрій Мартиненко та в.о. голови РДА Костянтин Кравченко ще не раз ламатимуть голову, де ж взяти кошти і на медикаменти, і на підвіз учнів до школи, і на ремонт доріг, і на допомогу учасникам АТО. Одне тішить – в районі є люди і господарства, які можуть підставити плече у скруті.
Станіслав ТКАЧОВ.
|